Friday, December 12, 2008

Entry Raya Haji - Bab 3

Seronok balik raya sebab dapat kumpul dgn family...K.long aku tak balik sebab busy nak prepare tunang Intan....kalau k.long ada lagik meriah tapi takper lah... nak buek camno kan.. anak nak tunang...

so meriah lah umah Ma and Be aku time raya tuh....kalau tak sunyi jer umah tuh... time2 macam nih memang kami adik badik berkumpul jer kat Duyong.... Tahun nih family aku korban 6 bahagian.. so boleh lah sedekah kat orang2 kg kan..rezeki raya aji....boleh wat sup tulang.. uishh.. best giler ......



Muka fresh aku nak gi tengok lembu kena korban ..dengan anak2 sedara aku..

Ini suasana kat tempat penyembelihan lembu.. budak2 paling seronok tengok lembu....aku lak sibuk nak bergambar..hehhee... orang kg tgk pelik jer...tapi aku part yang paling best balik kg bila gi tonjol diri kat orang2 ramai camnih... cam YB lak aku.. glamer giler... orang duk tegur sana-sini.. org2 kg aku kan peramah...makcik2 kg ... member2 lama mesti dok tanya aku itu ini..








Salah seekor Lembu yang jadi korban tahun nih...


Orang2 kg dok potong daging untuk diberi kepada owner yang amik bahagian berkorban tuk bawak balik ke rumah...


Sampai kat umah aku... ramai2 pakat duk bawah umah tinggi kat umah Ma and Be... port penting kalau ada kenduri kendara atau time raya ... sebab nak potong daging nak bagi kat orang2 kg....nak masak... nak lepak...sumer duk kat bawah ..ada yang potong daging.. yang basuh daging.. yang bahagi daging...
Nampak tak Riez and Muhammad duk sibuk main anak berudu...diorang kagums sebab diorang cakap anak berudu tuh fish ....lantak korang lah... kat kl tak jupe...


Suasana kat dapur yang memang traffic jam.. so kali nih bahagian dapur di ketuai oleh Kak Zai and Kak Nor (kakak2 ipar kesayangan ku yang amat rajin...dan amat suka memasak..bagus.. ) sambil dibantu oleh anak sedara...tapi nasib baek aku ramai anak sedara yang dah jadi anak dara... so korang take over lah pulak yer... zaman pertolongan aku sudah berlalu....time nih Ma aku jadi ketua kat bahagian daging.... opss lupa nak cakap yang tahun nih umah aku menu pagi raya adalah beehoon goreng, rendang, lemang by Kak Zai ...lontong by Kak Nor....Nasi Minyak by Kak Ngah..meriah weii makanan... kenyang giler aku...

Rumah aku dikunjungi oleh family anak2 sedara Be aku.....




Sementara dua jejaka di bawah rumah tinggi ini menjaga sup tulang yang akan dimakan oleh kami .... hehehehe


dan hari raya aji tahun nih aku gembira lagik sebab dapat kumpul family.... aku paling suka time dapat kumpul adik badik, kak ipar, bang ipar, anak buah, anak buah ipar dan cucu2 buah...sebab happening.. kalau jupe ada jer benda nak berborak... mulut tak duk diam........
Huhhu..next entry.. trip to Masjid Kristal... tunggu....

2 comments:

Anonymous said...

x aci gie masjid kristal x tunggu pun..kejammmmmm...... hahahah

SueHM said...

heheh..saper suh tak balik.. jap - jap nanti nak upload gambar.. bikin jeles...